dewandahlia

20 February 2010

gajah

Dah berkenalan dengan Wong Ah Fatt..? Ala..yang kawan-kawan dia panggil Gajah...dalam iklan Petronas sempena Tahun Baru Cina.. 
Tahniah! Iklan yang sangat bermakna..aku suka menonton iklan dari menonton drama yang pelakonnya bergelar segala pangkat yang ada,dialog nilai harta berjuta..iklan lagi dekat di hati..dan kali ini iklan itu betul-betul terkesan di hati aku..

Dari aku belasan tahun(sekarang dah puluhan)..id aku ialah "anakgajahdebab"..emel : anakgajahdebab@yahoo.com..id pengguna untuk kebanyakkan laman sesawang juga anakgajahdebab..atas nota..anakgajahdebab..atas fail..anakgajahdebab..atas mana lagi..semua aku tuliskan anakgajahdebab..kiranya sinonim..dahlia ialah anakgajahdebab..anakgajahdebab ialah dahlia..

anakgajahdebab = gemuk..bulat tapi comel..hehehe..

Tup..tup..bila kali pertama aku menonton iklan Petronas..aku tergamam..luas rupanya maksud GAJAH..bukan setakat gemuk..besar..tinggi...tapi...kuat,lemah lembut dan  penyayang..

Aku bayangkan aku ialah empunya suara itu..Wong Ah Fatt itu..abah aku..hampir 80% situasi yang dilakonkan adalah seperti kehidupan kami..sebab itu iklan ini terkesan di hati aku..

Abah aku dari aku belum lahir sehingga kini (usianya kini 54 tahun)..berniaga..roti canai..roti telur..roti tampal dan nasi lemak..(tukang masak yang sangat hebat!)..semua itu dilakukannya sendiri..uli tepung..canai roti..masak kuah dal..masak sambal..pergi pasar..semua dia buat sendiri..aku?erm..pergi beli-beli barang kedai..membantulah juga..:)

Abah sangat kuat..periuk abah semua besar-besar..kalau angkat periuk abah..uish,kira senaman percuma..tidur abah tak pernah lebih 5 jam sehari..kedai abah hanya sebulan sekali sahaja ditutup kalau tiada apa-apa hal..kuat abah aku..segalanya dilakukan sendiri..

Aku hanya dua beradik..aku dan kakak..kami sama-sama tinggal di asrama..satu ketika..aku di SMS Muar..akak aku di Kolej Matrikulasi Melaka..seorang di Muar..seorang di Masjid Tanah..jadi setiap Sabtu dan Ahad..abah dan mak akan bergilir ke tempat kami..Sabtu ke Muar..Ahad ke Masjid Tanah..dan begitulah sebaliknya..abah akan melawat kami tiap-tiap minggu..sepanjang dua tahun aku di SMS Muar,belum ada satu minggu yang abah dan mak tak datang..siap sahaja kemas kedai..mereka akan bertolak..selalunya, tak pernah datang dengan tangan kosong..goreng pisanglah..pau Muar yang enak..KFC..abah mesti akan datang setiap minggu.. dan mesti ada jajan akan dibawa..penyayang abah aku..

Alhamdulillah..abah aku bukan orang yang panas baran (cakapnya hanya sekali..kami akan terdiam bersalah)..dan masih sihat..masih dikurniakan kecergasan..masih nampak muda..dan masih kuat melakukannya sendiri...(adakala perlu bantuan)..dan sangat penyayang..beruntung aku..kalau bukan sebab abah..sebab siapa lagi aku seperti hari ini...?

Aku suka pengakhiran iklan itu..

"kini saya perlu kuat untuk menjaganya"

jadi..maka..sesungguhnya..dengan itu..

anakgajahdebab perlu menjadi anakgajahdebab yang bukan hanya gemok dan comel tapi  kuat menjaga ayahnya..

 ~salam sayang~

nota kaki : klik GAJAH untuk pautan video di Youtube. 

2 comments:

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..