dewandahlia

05 February 2010

kalah

Ada beberapa ketika kita akan rasa kita kuat..
Tapi ada ketika kita akan rasa kalah..

Aku bukan nak cerita soal kalah dari segi emosi..sangat subjektif emosi untuk setiap individu..

Pertama..aku akan kalah dengan...

SENGGUGUT..

Memang dari zaman sekolah menanggung kesakitan itu setiap bulan..sampailah sekarang..belum ada ubat yang benar-benar berkesan untuk aku..walau dah mencuba pelbagai produk..ubat berkesan ialah berguling-guling di atas katil sambil menangis..heheh..tapi sebelum itu,makan Panadol dulu..baru berguling-guling..

Sakit perut ketika haid dikenali sebagai senggugut ataupun terminologi perubatannya ialah "dysmenorrhoea".

Senggugut boleh dibahagikan kepada dua jenis. Jenis pertama dipanggil senggugut primer (primary dysmenorrhoea) dan jenis kedua senggugut sekunder (secondary dysmenorrhoea).

Senggugut primer berlaku apabila kesakitan dialami tidak disebabkan oleh penyakit di pelvis seperti adanya jangkitan kuman.

Senggugut jenis ini lazimnya berkait rapat dengan proses ovulasi yang berlaku pada kitaran haid berkenaan. Senggugut ini memang biasa (23 hingga 25 peratus) melanda remaja.

Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid. Lazimnya kesakitan ini boleh dikawal dengan mengambil ubat penahan sakit seperti paracetamol.

Kesakitan senggugut primer ini disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat.

Jika kesakitan berlaku terlalu teruk sehinggakan mengganggu kerja harian seperti terpaksa bercuti daripada ke sekolah atau berkerja, rawatan dengan ubat-ubatan perlulah diberikan supaya perjalanan hidup harian boleh berlaku seperti biasa walaupun dengan kedatangan haid.

Ada juga petua untuk menghilangkan senggugut yang boleh dikongsi dan diamalkan bersama..InsyaAllah..
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.

Kedua...aku akan kalah dengan..

MIGRAIN..

Yang ini juga akan membuatkan aku rasa nak hantuk kepala sahaja..mula-mula aku dapat migrain semasa di tingkatan 2..selepas sahaja makan coklat Cadbury di sekolah..mata mula kabur,badan mula berpeluh-peluh..sedar-sedar..dah sampai di rumah..pergi klinik..terus doktor bagi suntikan..dan mulalah dari hari itu..coklat dan aku berpisah..

Sampai sekarang..silap sikit mulalah pening kepala..minum air termanislah..balik sekolah dalam tengah hari yang panas teriklah..usih,yang ini tak kira bulan..tak kira hari..baru dua tiga hari lepas, penyaman udara kereta dah pada kesejukkan tahap 3 pun, badan berpeluh-peluh,kepala berdenyut-denyut..balik sekolah terus lena..

Mak aku rajin rebuskan daun yang airnya dibuat minum..Alhamdulillah..berkesan..aku tak tahu nama daun itu..PakNgah aku di Kota Tinggi yang bagi..rasa air daun itu sama macam rasa air teh kurang manis..tak pahit..jadi bolehlah tekak aku terima..heheh..


Bukanlah satu kesusahan apabila kita mendapat ujian kesakitan seperti ini..bersyukur dan jangan merungut..ini hanya sebahagian kecil sahaja diuji..sebab kita mampu menghadapinya maka Allah kurniakan pada kita..kita mendapat rahmat seperti ini..sekurang-kurangnya..kita masih lagi mampu bernafas di kala sakit..

~salam sayang~
 

4 comments:

  1. aku tau ko mmg dr dlu kalo dtg bulan mmg teruk.. same with migrain...
    tp aku ada dgr, kalo senggugut pas kawen leh ilang.. btul ke ideologi tu ek??

    ReplyDelete
  2. setakat waktu bertunang ini belum hilang lagi la..heheh..

    nanti aku beritahu lepas kahwin hilang atau tak..

    terima kasih..sebab dulu masa di SAMURA banyak tolong aku waktu-waktu begini..

    sayang kamu..

    ReplyDelete
  3. ermm bila senggugut datang orang tua-tua kata kena minum air halia panas k..

    ReplyDelete
  4. terima kasih Encik Rashid..

    InsyaAllah..akan cuba diamalkan..

    terima kasih juga kerana sudi singgah di duniadahlia..kunjungan dibalas..:)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..