dewandahlia

12 February 2010

kegilaan

Remaja ditakrifkan sebagai satu zaman yang boleh dianggap penuh cabaran dan keseronokan..zaman remaja inilah remaja itu dicabar oleh peraturan agama, sosial dan budaya..fuh! aku masih ingat lagi ayat psikologi remaja masa zaman ijazah..hehe..dunia remaja dunia yang dipenuhi dengan kehendak dan keperluan..juga kegilaan..

Aku juga remaja..dan dunia aku juga penuh kegilaan..kehendak dan keperluan..

Kegilaan aku..kehendak..dan keperluan..

1.  Facebook..
     Yang ini rasanya boleh dikategorikan wajib untuk setiap remaja ada..jangankan kata remaja..sesiapa    
     sahaja boleh ada Facebook..sesuai dengan "tagline" Facebook.."Facebook helps you connect and share   
     with the people in your life"
Dapatlah aku berhubung dengan kawan lama..dari SKBB-SMKMA-SAMURA-KMM-UPM-USM-SMKBB..seronok main kebun-kebun..main kedai kopi..bela ikan..ish..sehari tak buka Facebook..terbayang tanaman yang entah berapa banyak dicuri..hehe..

Kegilaan aku..kehendak..dan keperluan..

2. Ariani
Bukanlah banyak sangat pun koleksi Ariani yang aku ada..cukuplah merasa nak pakai..sebenarnya alternatif untuk aku pakai kalau terlambat bangun nak bersiap ke sekolah..sarung terus..heheh..yang di atas itu, salah satu barang hantaran masa bertunang..kan senang..tak perlu gubah-gubah..masuk kotak letak reben..heheh..bukanlah sebab jenama jadi kegilaan aku..tudung ala-ala yang sepuluh ringgit pun aku sarungkan juga..

Kegilaan aku..kehendak..dan keperluan..

3. Telefon bimbit
Yang ini model terbaru yang aku gunakan..bukannya model terbaru di pasaran ye..lain maksudnya...
Gara-gara telefon lama terjatuh dalam air Nescafe O Ais Limau (siapa tak pernah rasa,boleh cuba)..maka aku pun dengan nada sayunya terpaksa membeli telefon dalam lingkungan bajet RM 200..jadilah inilah hasilnya..setakat nak berhubung...bolehlah..bukankah telefon memang fungsinya untuk berhubung..bukan menonton tv kan..?

Kegilaan aku..kehendak..dan keperluan..

4.Memandu kereta
Yang ini boleh dikatakan keperluan..boleh jadi kehendak kalau rasa bosan dan nak merayau-rayau..duduk dan pandu..pusing-pusing..setakat ini meronda paling seronok ialah di sekitar kawasan sawah padi di Kedah dan Pulau Pinang..pemadangan betul-betul sama macam guru seni aku suruh lukis dulu..ada dua tiga bukit..ada sawah terbentang dengan ban di tengah-tengah..pokok kelapa jangan lupa dengan rumah kayu..pemandangan waktu senja di sawah padi..adalah burung terbang..


Kegilaan aku..kehendak..dan keperluan..

5. Tunang - Khairul Adly Abu Hashim
Kegilaan..keperluan dan kehendak..hahah..pakej hati..heheh..Alhamdulillah..fasa bertunang kami lebih tenang..lebih banyak berbicang dari merajuk..hehe..semoga segala yang dirancang berjalan dengan lancar..dan sebenarnya..zaman remaja juga adalah zaman percintaan..kebanyakan kita jatuh cinta pada usia remaja..anak murid aku pun pandai main surat cinta..siap ayat "jangan rapat dengan dia lagi..amaran!" pergh..itulah zaman remaja..gila bercinta..



Cuma satu sahaja..apabila zaman remaja menjadi satu zaman yang hanya memandang dan mementingkan elemen hidonistik,gilakan hiburan sehingga menjadi keperluan dan bukan kehendak..maka..rugilah zaman remaja tersebut..lebih ramai remaja berduyun ke lokasi uji bakat dari menghadiri kuliah agama..

Kata Hukama,"Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan" – (Hamka)
~salam sayang~

4 comments:

  1. selamat menjalani fasa tenang tu D...
    sebelum ribut datang sebelum tarikh ijabkabul~
    =)

    ReplyDelete
  2. shu..terima kasih.semoga kita menjadi remaja yang tidak mensia-siakan waktu yang ada...

    kamu juga pasti sedang melalui fasa tenang..jangan diributkan..ikut saja gerak hati..:)

    ReplyDelete
  3. mcm2 kegilaan ko yer...
    tu la zaman dh berubah..
    agaknya kalo tulis kegilaan masa skolah dlu mesti akan tulis cmni " berlari ke dewan makan setiap hari untuk berebut amik nasi "hiuhihihihihihi

    ReplyDelete
  4. fizi....sangat suka dengan komen itu..:)

    sangat merindui zaman berlari dengan pantasnya ke dewan makan..waaa....

    nanti aku fikir apa kegilaan aku dulu waktu sekolah..

    1. dewan makan
    2. roti kurasan
    3. pau muar
    4. bahas..bahas..dan bahas lagi..
    5. makan..ketawa..makan lagi..dan ketawa lagi..

    hohoho..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..