dewandahlia

04 February 2010

senangnya

Dulu aku rasa jenayah paling kejam pernah aku tahu dan ikuti adalah pembunuhan Dato' Mazlan oleh Mona Fendi pada 1993..

Kes Mona Fendi atau nama sebenarnya Maznah Ismail menggemparkan Malaysia apabila ditangkap kerana membunuh Datuk Mazlan Idris, Ahli Dewan Undangan Negeri Pahang di sebuah rumah di Kampung Peruas Ulu Dong, Raub, Pahang pada 13 Julai 1993.
Mona bersama suaminya Mohd Affandi Abdul Rahman, dan pembantu mereka Juraimi Hussin dibicara dan didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Temerloh pada 1995. Rayuan mereka kepada Lembaga Jumaah Pengampunan Negeri Pahang ditolak dan mereka dihukum gantung sampai mati pada 2 November 2001.

Itu peristiwa tahun 1993..hampir 17 tahun jenayah ngeri dalam sejarah apabila mayat dikerat 18 itu menggemparkan Malaysia..senangnya mengerat manusia..

Macapada kini pula..kembali terjadinya pembunuhan kejam..tidak kiralah..dalam kes samun..kes rogol..mangsa akhirnya akan dibunuh..sudahlah dibunuh..mayat mangsa entah di mana-mana dicampakkan..ikut suka..jumpa semak,buang..jumpa sungai,buang..jumpa lubang jamban pun dibuangnya juga..senangnya membunuh dan membuang mayat manusia..

Bak kata 999..jenayah tidak mengenal mangsa...kalau diikutkan makin tengok 999..makin rasa tak selamat pula..kan..?

Adik Nurin Jazlin pula ditemui kejam dalam beg pakaian,ditinggalkan pula di kaki lima..ditusuk pula kemaluannya dengan objek..senangnya menusuk orang sesuka hati..

Sekali lagi jenayah pembunuhan kejam yang dikategorikan di luar kewarasan terjadi..dibunuhnya ahli keluarga..dipenggal dan dibawa lari pula kepala si ayah menaiki motor dan juga bas..senangnya memenggal kepala dan diusung ke sana ke mari..

Surat khabar hari ini pula, ekoran dari menegur kelakuan suspek, ayah mati dirodok pisau rambo hingga terburai usus..senangnya merodok perut manusia..

Mana perginya kewarasan manusia..?
Mengapa mudah tunduknya manusia kepada bisikan-bisikan khayalan..?
Nilai kasih sayang makin luput..makin pupus..makin dimakan bubuk keganasan..


Mungkin satu hari nanti..aku akan mendengar jawapan ini dari anak murid aku..

"Cikgu, Saya mendengar bisikan di telinga supaya tidak menyiapkan kerja rumah.."

~salam sayang~

nota kaki : semoga roh mereka tenang di sana..Al-Fatihah..

2 comments:

  1. kalo la dgr bisikan cmtu dr anak murid, rasanya semua cikgu di Malaysia ni bahagia.... manusia makin kejam dan takde hati perut...

    ReplyDelete
  2. bahagia..? heheh..tepuk dahi 18 kali la..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..