dewandahlia

19 December 2009

iklan..*idea dari abah*

Malam semalam sewaktu sedang menonton berita di rumah nenek bersama abah..ada satu iklan produk yang kalau tengok sekali..rasa macam iklan biasa...tapi kalau dibandingkan dengan iklan satu lagi produk..ada yang boleh kita fikirkan realitinya..

Iklan produk A : seekor jin berjambul (boleh kut guna "seekor") bertanya kepada tuannya berkain pelikat di malam hari lalu menghadiahkannya dengan serbuk kopi untuk lelaki dan perempuan..terus tuannya berlari-lari di dalam rumah..

Iklan produk B : seorang ayah bermata sepet mengadu sakit pinggang selepas memandu seharian mencari duit dan menggantungkan penanda buku yang dihasilkan anaknya di cermin pandang belakang kereta..

Iklan produk A wataknya berkain pelikat..iklan produk B wataknya seorang lelaki bermata sepet..

Itulah realitinya..

Abah berkata.." itulah orang kita, mentalitinya terarah ke situ...cuba tengok iklan ****..sanggup berpenat untuk cari duit untuk anak-anak.."

Aku terdiam..betul juga..senarionya juga berlaku di tempat aku mencari rezeki..dalam 40orang murid, pukul rata 10 orang merayakan tahun baru cina dan deepavali..tapi, ibu bapa merekalah yang selalu bertanyakan soal akademik anak-anak mereka walaupun mungkin pencapaian anak mereka agak lambat peningkatannya..

Lagi 30 orang..? mereka akan datang ke sekolah..itupun ketika hari temu mesra dan untuk mengambil buku akaun anak mereka untuk mengeluarkan duit elaun..

Iklan itu hanyalah sebahagian gambaran perbezaan mentaliti..jangan memandang kosong..tapi itulah realiti..

~salam sayang~

2 comments:

  1. salam singgah...

    Yup.. Itulah mentaliti msyrkt kta...
    Huhu...

    ReplyDelete
  2. azwandy : yang dijulang terbuang..yang tersimpan ditayang..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..