dewandahlia

16 December 2009

meletup di jusco..bomba di mydin..

Rasenya..mengikut pemerhatian dari perbualan bersama rakan-rakan sepanjang setengah tahun 2009..topik Jusco Bandaraya Melaka atau Jusco 2 Melaka yang paling besar dalam sejarah pasar raya di Malaysia menjadi pilihan..

Semua rakyat Melaka menanti pembukaan Jusco yang dijadualkan pada 17hb Disember 2009...seperti rakyat Melaka menantikan pembukaan Mydin MITC beberapa bulan lepas...betapa meriahnya..betapa gamatnya suasana..(aku sekadar memenuhi kesesakan jalan raya di MITC sahaja)..aku rasa begitu juga dengan pembukaan Jusco 2..jalan di hadapan Jusco dan Tesco dilebarkan kepada 3 lorong..banting di setiap tiang lampu jalan utama..wow! betapa meriahnya..nak-nak pembukaan pada hari gaji pekerja kerajaan(yeahhh..bonus!)..

Pepatah kita..malang tidak berbau..tapi pelik..walau kebocoran gas sudah mula dihidu tapi tiada tindakan..berbau tapi malang..(takziah kepada semua mangsa dan empunya kedai)..dah jadi kemalangan, kecelakaan yang tak terlintas..berbau atau tidak..nyawa terkorban..

Kisahnya..Selepas bertugas di SMK Tun Mutahir hari ini..aku dan kawan ke Mydin..seperti biasa,tumpuan orang ramai..dalam menikmati hidangan di arena..kedengaran pengumuman..

"Untuk makluman pengunjung, MYDIN MITC akan mengadakan latihan kebakaran pada hari ini dengan kerjasama BOMBA Ayer Keroh..Sekiranya anda mendengar siren kecemasan dibunyikan, diharapkan agar pengunjung tidak panik.."
Lebih kurang begitu lah pengumuman..setiap 5minit sekali!

Usai hidangan dihabiskan,siren kecemasan masih lagi tidak berbunyi..orang ramai yang baru datang terpinga-pinga mendengar pengumuman..sebaik sahaja enjin kereta aku dihidupkan, siren bomba sayup-sayup kedengaran..aku terus pulang..takut terperangkap dalam kekalutan..

Sudah terhantuk baru tergadah..aku terfikir..andai kecelakaan tidak berlaku di Jusco 2..tiada pasar raya akan membuat latihan kebakaran bersama dengan pelanggan..(ada atau aku kurang pengetahuan)..biasanya..latihan kebakaran dalaman sahaja diadakan..andai paip gas itu menanti waktu dan ditakdirkan bocor pada hari pembukaan? Nauzubillah..betapa Allah tahu yang terbaik..apatah lagi hari itu nanti sepatutnya masjid atau surau dipenuhi untuk sambutan tahun baru HIjrah..

Tragisnya kisah tragedi di Malaysia..kereta terjatuh dari bumbung..paip gas meletup..tanah runtuh dan sebagainya..masa kecil aku hanya tahu kisah Highland Tower..tapi, anak-anak kecil sekarang ada banyak kisah sedih untuk diingati..boleh dijadikan contoh dalam karangan "kerakusan manusia mengejar material,keselamatan tidak diendahkan"..

~salam sayang~

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..