dewandahlia

28 April 2010

entri kepada mahasiswa

Nak berkongsi tentang satu iklan dalam surat khabar...satu muka surat juga iklan..tengoklah...

 Aku rasa dulu iklan hanya untuk pembelian komputer riba...yang pada aku memang baguslah..sebab bukan semua berkemampuan nak beli tunai..jadi dengan ada sistem pinjaman, ringanlah sedikit beban...tapi...sekarang pun ada pinjaman pembelian telefon bimbit..??

Tak pelik apa pun..sebab biasalah..selagi ada yang baru semua nak dibeli..nak dicuba..itukan budak U..budak Universiti..tapi peliklah sebab rasa PTPTN bermaksud Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional..

Telefon bimbit yang canggih sangat ini pun termasuk dalam keperluan pendidikan ke..? Mungkinlah kut, kalau tak,tak kan sampai boleh ada iklan yang boleh menggoda mahasiswa macam ini..Penting tuuu...nak telefon kawan kejut bangun pergi kuliah...nak telefon kawan ajak pergi perpustakaan...nak mms kawan beritahu tengah belajar..nak-nak sekarang Facebook,twitter..uish..nak jaga kebun..nak perang-perang..eh,penting sangat telefon bimbit canggih ini pada mahasiswa..mungkinlah...bangga telefon paling canggihhhh....melekat kat tangan...
aku pun dulu macam itu juga..bukan jujur pun orangnya..PTPTN jadi PTPTPu...tapi, sampai nak beli telefon bimbit tak pernahlah..

Cumanya..mungkin kurang sesuai.. gunakanlah peluang pinjaman dan tajaan yang dapat ini dengan betul..rasanya ada mahasiswa yang tak dapat pinjaman..yang dapat kenapa nak dibazirkan seperti ini..rugilah..kalau nak dibazirkan pun,berjanjilah bahawa anda akan membayar kembali mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan..ini dah puas habiskan duit PTPTN..liat pula nak bayar...bagilah orang lain can nak merasa beli telefon bimbit canggih guna duit PTPTN...kan..?

Dulu,aku balik Melaka setiap minggu...sebab nak ambil abah aku punya tisu peket yang dapat percuma..bawa pergi kolej..aku letakkan kat setiap blok..satu peket sepuluh sen..jadilah..lepas juga duit "topup"..lepas itu, sewakan cd pada kawan-kawan..dapatlah duit tepi...tak cukup..aku beli kerepek bungkusan besar..lepas itu aku bungkus jadi peket kecil-kecil..jual..uish,laku...ada lagi..aku buat pula khidmat mencetak tugasan di kolej(print assignment)..pintu bilik asyik kena ketuk, orang datang nak "print"..komputer memang tak pernah tutup..

Ligat aku waktu itu..seronok..duit ada sahaja..tak sampai lima puluh ringgit pun tak kisah..janji duit tak putus..janji lepas duit aku dan encik tunang tengok wayang...encik tunang dulu jual buah-buah potong dengan kawan-kawan..pagi-pagi mereka pergi pasar beli buah,jual buah potong di kolej..yang belinya aku..heheh..

Walau apapun..wahai mahasiswa..anda berada di puncak paling tinggi dalam sistem pendidikan...jangan lupa bahawa pendokong anda adalah keluarga..bukan fesyen bergaya..gunakan PTPTN atau tajaan MARA,JPA dengan betul..sampai masa nanti,apabila anda semua telah bekerjaya dan berjaya,InsyaAllah..lebih dari ini anda mampu memilikinya..percayalah..

Nak kejar teknologi memang tak mampu...tapi,kejarlah masa depan..

~salam sayang~

4 comments:

  1. hehe..ingat lagi ketuk pinti bilik ko nak print assignment...hehhe

    ReplyDelete
  2. rock : terima kasih ye sudi jadi pelanggan aku pada pukul 4-5 pagi sebelum hantar tugasan pukul 8 pagi...heheh...

    ReplyDelete
  3. cam bez baca yang bawah sekali..tak leh ngat pas subuh potong buah..pastu pkl 9 nak ke kelas..singgah kiosk letak buah..hehehe...time nie pun abg buat perkhidmatan printng kat bilik..itu yang asyik kuar je last sem..hehehe...luv u..

    from :kiutsgt

    ReplyDelete
  4. encik tunang : sangat seronok merasai masa-masa tersebut bersama...sayang kamu..(",)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..