dewandahlia

06 October 2010

aura

Dulu kita heboh sekejap dengan kemunculan seorang penyanyi yang dikatakan memiliki aura yang terhebat..sehinggakan ketika itu di mana sahaja dan apa jua didominasi oleh penyanyi tersebut...sekarang, aura itu makin hilang..(mungkin-tak minat penyanyi itu pun)..

Aura...mengikut definisi Kamus Dewan Edisi Empat..ialah..
suasana atau perasaan halus yang menye­lubungi diri seseorang atau sesuatu...

Jadinya, mengikut pemahaman aku..di mana-mana jua punya aura...
Contohnya..kita mesti kecut perut kalau tiba-tiba bos panggil masuk bilik..
Aku pun pernah tiba-tiba GPK 1 panggil masuk bilik..
Maksudnya, bilik bos itu mempunyai aura yang mana kita akan rasa sesuatu perasaan yang lain dari biasa..
Apa lagi kalau kita dibawa ke bilik mayat..

Sama juga halnya dengan bilik peperiksaan...bukan sekadar meja dan kerusi, slip peperiksaan dan papan tanda "Jangan Membuat Bising. Peperiksaan Sedang Dijalankan" sahaja yang ada..sebenarnya ia lebih kepada memberi kesan terhadap psikologi seseorang...dikaitkan juga dengan aura..bilik peperiksaan yang sunyi sepi,hanya diri sendiri berperang dengan kekesalan tidak mengulangkaji atau hati menjerit apa yang dibaca keluar dalam peperiksaan...

Tapi..dalam pemerhatian selama dua hari ini..aura bilik peperiksaan pada calon-calon macam dah hilang...(janganlah dibandingkan pula dengan anak-anak pendidikan khas)..calon yang lain masih sempat bergurau senda..walau di hadapan bilik peperiksaan! Bila ditegur,mulalah buat kerlingan tajam dan mulut mengomel..diamnya 3 saat..

Seolah-olah kelas yang dijadikan bilik peperiksaan itu macam kelas biasa...masuk, duduk, keluarkan alat tulis segala,terima kertas soalan dan jawapan..jawap ala kadar..sudah!

Rasanya dulu bilik peperiksaan boleh buat rasa nak terkencing..kalau boleh, nak jadi orang terakhir yang masuk dalam bilik peperiksaan..

Mungkin segelintir calon yang benar-benar menghargai kesempatan untuk membina kejayaan akan merasakan bahawa langkah mereka di bilik peperiksaan itu tidak lagi boleh diundur...

Mana hilangnya aura itu...? Bukan bilik peperiksaan itu yang salah...







*salam sayang*

2 comments:

  1. mmg sesuai kamu jd cikgu tau dahlia :)

    ReplyDelete
  2. ayu : moga ini jalan yang telah dibukakanNya untuk kita semua...terima kasih!
    p/s;nak alamat rumah..mahu mengundang seisi keluarga nanti...(",)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..