dewandahlia

10 October 2010

siren yang dilupakan..

Petang tadi entah kenapa..semua stesen radio aku rasakan macam lagu-lagu yang disiarkan tak berapa seronok nak dengar..tukar-tukar,akhirnya mendengar radio Era..lama tak dengar radio Era sebenarnya..*pengakuan jujur*..

Kebetulan waktu nak dah dekat Asar..jadi muzik yang dimainkan agak sentimental..dan akhirnya pengumuman waktu azan Asar diumumkan..dan kemudiannya diikuti dengan azan! Aku memang terkejut..ye la..aku baru kali ini dengar radio Era..tak sangka ada perubahan yang sangat menarik..Tahniah radio Era!!

Aku rasa mungkin stesen radio swasta pertama yang mengumandangkan azan pada waktunya...yang lain hanya pengumuman dan diikuti dengan sebuah lagi nasyid...lepas sahaja habis lagu nasyid..iklan...dan lagu Wakaka pula!


Pada zaman Rasullah, beberapa cadangan dikemukakan untuk memberitahu waktu sembahyang..antaranya menggunakan api, menggunakan nafiri, menggunakan tabuh dan akhirnya ilham diturunkan supaya dilaungkan azan..(pautan dari al-ahkam)

Azan ini umpama siren..

Tapi..bandingkan antara...

i. Siren kecemasan...seperti siren kebakaran...
Semua orang akan berlari keluar dari bangunan apabila terdengar bunyi siren atau loceng yang panjang...
Teringat anak murid aku lari keliling padang apabila mendengar bunyi loceng yang panjang,terpaksalah murid lain mengejarnya...
Siapa tak takut bila siren tersebut dibunyikan...walaupun sesi latihan..semua dari kita pasti akan bergegas mencari perlindungan selamat...Mohon dijauhkan dari malapetaka itu...

ii. azan..tanda masuknya waktu sembahyang..
Kejap lagilah..waktu ada lagi..nak siapkan kerja ini dululah..
Lainkan reaksinya..(aku pun, sebab kelas habis pada pukul 2.40,jadinya pukul 3 baru sembahyang..itu pun kalau sembahyang di sekolah)
Sebenarnya macam siren jugalah..menyuruh kita melakukan tiang agama..perkara kedua dalam rukun Islam..menyelamatkan kita dari sebarang musibah dan kecelakaan..mendekatkan kita pada yang Esa..

Tapi..adakalanya dan selalunya kita juga terleka dan terlalai..(penggunaan "kita" merujuk kepada diri sendiri)..

Azan masih dilaungkan walaupun kita memang tahu,yang pagi adalah Subuh,tengah hari adalah Zohor,petang adalah Asar,senja adalah Maghrib dan malam adalah Isyak..

Sebab..kita leka..lalai..lupa..

Kerana itu azan tetap dilaungkan...hingga akhirnya kita tidak lagi mendengar seruan itu..

Siren yang dilupakan..

Tahniah radio Era!

*salam sayang*
 

1 comment:

  1. selalu bila balik dari port klang ke KL masuk waktu subuh mmg era ada azan.. :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..