dewandahlia

30 November 2010

cuti

Sempat mencuri masa menaip apa yang terlintas.

"Ibubapa mana sanggup tengok anak terkilan melihat kehidupan mewah rakan-rakannya yang lain?"
"Anak terkilan melihat kawan-kawan bercuti"

Ayat tersebut dipetik dari sebuah akhbar harian yang ruangan iklan berbayarnya dibeli oleh sebuah syarikat minyak wangi.

Maksudnya anak-anak sekarang mengejar kemewahan sehingga memaksa ibu dan ayah mencari sumber pendapatan sampingan yang lain.
Kemewahan.

Ramai yang suka dengan cuti sekolah. Cikgu juga. (tetapi tidak jika tuntutan kerja belum disiapkan)

Lepas sahaja naik dari cuti sekolah..seminggu itu mesti kecoh bercerita musim percutian..

"Kau pergi mana? Papa aku bawa makan angin ke Sarawak..."

Yang mendengar terkulat-kulat..Seronoknya kawan dapat naik kapal terbang. Itu baru Sarawak..buatnya kawan dia cerita bercuti di luar negara..lagi melopong yang dengar..

Tapi,

Kalau aku jadi kawan yang mendengar..aku tak rasa terkilan..atau..balik rumah merengek-rengek pada mak dan abah minta dibawa ke Sarawak atau bercuti..

Itu adalah rezeki masing-masing.

Jika orang lain sibuk bercuti, aku pula sibuk membungkus nasi lemak.
Rezeki aku di situ. Itu juga rezeki keluarga aku.

Tak kiralah..cuti mingguan ke, cuti sekolah ke, cuti semester ke..dan sehingga kini,lagilah menjadi seorang guru yang punya banyak hari cuti, tangan aku masih pantas membungkus 12kg nasi lemak! (jika tenaga kerahan diperlukan mak)

Itulah pengalaman cuti aku.

Aku tak punya pengalaman cuti yang lain. Tapi, aku tak terkilan.
Jadi, iklan itu tidak sesuai untuk aku.



Moga aku diberi peluang membawa mak abah aku bercuti.








Dan aku akan terkilan kalau aku tak sempat.


*salam sayang*

3 comments:

  1. semoga sempat :) PNW

    ReplyDelete
  2. PNW : semoga rezeki kita senantiasa dimurahkan untuk membahagiakan mereka selagi ada...

    ReplyDelete
  3. salam.. moga hajat saudari membawa org tua bercuti tercapai

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..