dewandahlia

05 November 2010

eksplorasi ria

Musim peperiksaan dah pun habis...maka waktu-waktu ini dikira genting buat kami..

Jangan tak tahu, waktu-waktu ini anak-anak aku punya tenaga sangatlah berlebihan..boleh buat apa sahaja dalam sesaat mata terkelip.

Pelbagai aktiviti keriangan dirancang..yang dah selesai lawatan ke Cameron Highland..
Dan baru sahaja selesai..Program Eksplorasi Ria di Zoo Melaka...Terbaik!

Kali terakhir melawat Zoo Melaka ialah pada tahun 2003..beramai-ramai pergi dari Kolej Matrikulasi Melaka..jadinya dah 7 tahun tak jejak zoo.

Memang seronok sangat pergi zoo..
Program kami dinamakan Eksplorasi Ria..dengan bantuan kakitangan Zoo Melaka, kami dikehendaki mencari klu-klu di sekitar kawasan zoo..
Setiap cikgu akan mengiringi setiap kumpulan anak murid seramai 5 orang..
Memang seronok..
budak berlari..aku berjalan..
budak minum air telur campur dengan cencaluk..aku ambil gambar..
budak mencari klu..aku cakap cari sini..cari sana..
kan ke seronok aku..? heheh..

Tapi, bila budak seluk dan selongkar najis gajah..aku pun kena buat juga!
Dengan aroma yang menusuk ke hidung..dengan kepulan asap yang keluar dari longgokan najis gajah..
fuh! memang pengalaman yang menarik!

Nasib baik, tak kena pegang ular atau spesis yang sewaktu dengannya..
Nak elak macam mana pun, datang anak murid,ditolaknya aku pergi ke rumah reptilia..sedang elok pula ular sawa tengah salin kulit!

Waktu ini sahaja peluang mereka nak membuli cikgu..cit! :)

Kalau ada sesiapa yang rasa dah lama sangat tak ke zoo, pergilah melawat ke sana..memanglah kita akan cakap.."ala, apa yang ada di sana...semua binatang sahaja.."

Tapi, dalam pada kita cakap macam itu, kita pun terkial-kial juga nak menjawab kalau anak-anak kecil bertanya..
Emu itu apa?Burung yang boleh terbang ke tak?
Seladang ganas ke tak?
Tanduk rusa boleh tumbuh semula tak kalau patah?
 

Jadi..ayuh kita ke zoo!



*salam sayang*

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..