dewandahlia

25 January 2010

pagi

Aku bukanlah seorang yang suka bangun pagi. Tapi,disebabkan keadaan,aku bangun juga di pagi hari..harap-harap lepas bersuami nanti, aku rajin-rajin bangun awal pagi.

Pagi tahun 1998-2000

Aku baru sahaja melangkah ke tingkatan 1 di SMK Munshi Abdullah, Melaka.
Bangun 6 pagi..6.30 sudah sedia menunggu bas awam ke sekolah. Tambang masa itu, 30sen..tiket tambang ada yang aku simpan..terutama Bas Batang..nama bas yang masih wujud di Melaka..basnya juga begitu keadaannya dari dulu sehingga kini..entah bila nak merasa MelakaRapid kalau ada..Penuh satu bas awal-awal pagi..3 tahun juga aku berulang ke sekolah menaiki bas..Bas Batang atau Bas Wira-hebat bas ini..

Pagi tahun 2001-2002

Dua tahun ini, pagi aku ialah di hostel Budiman 4, Sekolah Menengah Sains Muar..kebiasaannya, 5.30pagi dah bangun..nak kejarkan bilik airlah..nak cop getah paiplah..tapi paling suka mandi di kolah besar yang kami panggil "Sunway"..6.30pagi dah siap untuk sarapan di Dewan Makan..jalan ke sekolah berlenggang..buku semua ada di kelas..pemalas kan..? hehe..

Pagi tahun 2003

Setahun di Kolej Matrikulasi Londang,Melaka..kelas pukul 8, awallah bangunnya..kelas lambat,lambatlah jaganya..tapi memang akan bangun pukul 8..pagi-pagi dah terjerit-jerit..sarapan roti bakar..air milo..kongsi ramai-ramai satu aras..

Pagi tahun 2004-2007

Kadang-kadang jumpa pagi..kadang-kadang tiba-tiba dah tengah hari..hehe..3 tahun di bilik 3113,Blok Lekir, Kolej Tun Perak,UPM..kalau kelas pukul 8..awallah bangun..kejarkan bas kuliah..kalau sekelas dengan Yana,maka terbanglah kami dengan Kenarinya-rindu kalian..3 tahun menikmati udara pagi di UPM..pagi sabtu atau ahad pun adakalanya bangun awal..nak keluar punya fasal..heheh..

Pagi penghujung tahun 2007

Tamat pengajian, aku dapat kerja sebagai Pegawai Khidmat Singkat di Institut Kajian Desa(INFRA) di Bangi..jadinya, bangunlah pagi..masuk kerja pukul 8..yang seronoknya,encik tunang juga kerja di Putrajaya(kami di bawah kementerian KKLW)..jadi pagi yang dia terasa malas nk menunggang kuda..kami akan pergi kerja bersama-sama..dari Balakong-Putrajaya-Bangi..itu rutin pagi aku untuk tempoh lebih kurang 3 bulan..

Pagi tahun 2008

Hidup sebagai mahasiswa kembali..udara USM dari tingkat 7 bilik aku memang nyaman dan sejuk..pagi sabtu dan ahad sunyi sangat..aku yang jauh,terpaksalah memerap dalam bilik..tapi itu sebelum aku membawa kereta..semester kedua membawa si kecil hijau..pagi-pagi aku dan kawan merayau mencari kedai sarapan..paling seronok,sarapan di Pasar Taman Tun Saadon..punyalah banyak kedai..memang umpphh!

Momen pagi yang paling menarik ialah semasa menjalani latihan mengajar di SK Bakar Arang,Sungai Petani, Kedah..aku menyewa di Bertam, Kepala Batas,Pulau Pinang..jadinya 6.40 aku mesti dah keluar..pemandangan pagi yang sangat menyeronokkan..memang aku berkhayal masa memandu..dengan titisan embun kelihatan di sawah padi yang luas..udara kampung yang sejuk,memang aku tak guna penyaman udara pun pagi-pagi di sana..Ya Allah..nikmat sangat..kadang-kadang aku mengelamun, syukur aku diberi peluang merasai pengalaman tinggal di kampung..Tengok ayah menghantar anak dengan basikal..sangat klasik..mana nak dapat di bandar..? leka aku memandu di pagi hari walau jarak yang jauh..

Ini gambar yang diambil oleh Khairul Adly.Sangat rindukan suasana ini.


Pagi tahun 2009-??

Pagi aku dah memang tak boleh terlambat bangun..alamatnya,merahlah kad perakam aku..jarak rumah dengan sekolah kalau dikira dengan waktu-walau aku tahu salah dari segi pengukuran..hanyalah 8minit..tapi disebabkan namanya pagi di bandar..maka,8minit menjadi 25 minit sekurang-kurangnya..yang paling aku tak berapa gemar ialah sikap ibu bapa yang kalau boleh, nak letak karpet merah dari pintu pagar sekolah dengan pintu pagar kelas..dah hilang dah momen pagi aku yang menarik di kampung..pagi-pagi dah bersesak..macam mana nak ada pengalaman pagi yang indah..herm...apalah salahnya berhentikan kereta jauh sedikit dari pintu pagar..bagi laluan pada cikgu-cikgu untuk masuk ke sekolah dan pekerja JPN masuk ke pejabat(sekolah bersebelahan dan JPN Melaka)..bukan tiada susur gajah..(aik,teremosi pula..)



Kenapa pagi yang menjadi coretan duniadahlia..?

Sebab..

Entah ada..entah tidak pagi esok untuk kita..

~salam sayang~

2 comments:

  1. heheh aku tersengih sengsorang bace entri kali ni.. lol esp tang ni - kadang-kadang tiba-tiba dah tengah hari ;p
    oowh.. tgk ayah naik basikal antar anak.. mmg klasik.. dan tersentuh juga.. menginsafkan diri kita pasti ;)

    ReplyDelete
  2. tersengih sebab teringat pagi tahun 1998-2002 masa di Munshi ke..heheh..

    memang sangat klasik..kadang-kadang tak sedar air mata merembes keluar masa memandu..duduk jauh dengan keluarga masa itu..lagi-lagi la...heheh...

    besar pengorbanan mereka..:)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..