dewandahlia

02 January 2010

patut tak patut

Apa yang patut...? Dan apa yang tak patut..?

"Jangan jaga tepi kain orang..kain sendiri yang terlondeh"..Lirik lagu kumpulan yang menyanyi tapi bercakap..

Lebih banyak patut untuk menjaga tepi kain orang lain..dari tak patut tak menjaga tepi kain orang lain..(sila beri konsentrasi pada ayat ini) kerana kita patut menjaga tepi kain dan bukan dalam kain..!

Tapi yang tak patutnya, orang-orang kita lebih banyak menjaga dalam kain dari tepi kain..ini masuk bab lain..ada masa aku kupas dari perspektif aku sendiri..

Kenapa kita kena jaga tepi kain orang lain..?

Sebab dulu kita tak kisah pun fasal sampah yang dibuang oleh orang keliling kita..kita tutup hidung bila lalu di kawasan longgokan sampah..sebab ada apa dengan sampah kan..? Sebab itulah kita tak perasan pun yang dibuang itu jenazah si kerdil..

Dia tidak berdosa

Firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat 140: “Sesungguhnya rugilah orang yang membunuh anak-anak mereka kerana kebodohan, lagi tidak berpengetahuan dan mengharamkan apa yang Allah kurniakan kepada mereka, dengan berdusta terhadap Allah. Sesungguhnya sesatlah mereka, dan tiadalah mereka mendapat petunjuk,”.

Kenapa kita kena jaga tepi kain orang lain...?

Sebab dulu kita tak kisah pun anak-anak jiran kita ada di rumah atau tak..janji anak kita selamat ada di rumah..sebab bukan anak kita pun..sebab itu kita tak tahu..rupanya anak jiran ada di luar negara..

Kenapa kita kena jaga tepi kain orang lain..?

Sebab dulu kalau jalan seorang diri pun rasa selamat..cuba sekarang berjalan seorang diri..macam-macam perkara boleh berlaku..sebab itu kita kena jaga tepi kain orang lain..bila orang itu menjerit meminta tolong,kita bukalah seribu langkah..mata kita pun kenalah awas sentiasa..yang nak hidup senang tapi menyusahkan orang ini semakin ramai..


Kenapa kita kena jaga tepi kain orang lain..?

Sebab dulu kita rasa keluarga adalah persekitaran mikro yang paling selamat..keluarga sendiri kan..rumahku syurgaku..tapi sekarang, ahli keluarga pun boleh menjadi musuh utama..kita kena ambil tahu setiap perubahan pada ahli keluarga..takut-takut jika kita buat tak tahu..haruan akan penuh sekolam..

Kenapa kita kena jaga tepi kain orang lain..?

Sebab dulu jalan raya kita tak secantik dan seluas jalan raya sekarang..sebab itulah hidup malam kita sunyi..tapi sekarang,umpama raja tiada istana mereka bermaharajalela..sebab tiada siapa berani tegur mereka..jiran-jiran pun mengiyakan kalau jiran sebelah rumah menghadiahkan anak mereka sebuah motorsikal pada usia 14 tahun..


Kain yang dijaga sudah pasti mampu digunakan untuk bertahun lamanya..kain kalau tidak dijaga, koyak rabak sana sini..setakat mana mampu dipakai..?


~salam sayang~

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..