dewandahlia

17 January 2010

surat khabar

Setiap hari Ahad mesti rasa nak beli semua surat khabar perdana yang ada..terutama Berita Minggu dan Mingguan Malaysia..

Hebat kuasa surat khabar..
Dari tahu kepada tak tahu..sebab banyak rencana ilmiah..
Dari tidak bekerja kepada bekerja..sebab banyak iklan jawatan kosong..
Dari tidak berduit kepada berduit sebab banyak iklan along!

Masa semester akhir di UPM..aku tak pernah tinggal beli surat khabar..cari iklan..
Alhamdullillah..berjaya la memohon DPLI dari iklan yang disiarkan..
Masa di USM..surat khabar dijadikan bahan untuk kerja kursus..ingat lagi..kena cari berita mengenai sistem pentadbiran yang ada di Malaysia..masa itu, 7 tingkat blok Bakti Permai berselerak dengan surat khabar..macam tikus kami semua menyelongkar surat khabar lama..baru tahu kuasa surat khabar..

Biasanya, surat khabar yang saiznya kompak akan aku capai dulu..macam Pancaindera atau BPop,Kesihatan..selak-selak..baca tajuk sebab kebanyakkan gosip yang ditulis terlebih dahulu dibaca dari internet..Masa di salah sebuah tempat aku belajar..surat khabar saiz kompak ini akan ditatap dengan sangat teliti oleh beberapa kawan yang datang ke bilik berbanding dengan surat khabar lain..

Mereka akan membuat ulasan terhadap gosip yang ditulis..lagi spesifik gosip mereka dari wartawan gosip..apa yang artis itu dah buat..terjumpa dengan artis itulah..artis inilah..sampai apa yang ada dalam dapur artis itu pun kawan-kawan aku tau! Hebat betul pengetahuan semasa kawan-kawan aku..bab artis..bab lain tak perasan pula..

Tapi memang tak menghairankan...itukan kita semua...nak-nak dalam lingkungan umur macam aku..kenapa nak berat-beratkan otak baca tulisan yang berat-berat..lagipun entah beli ke entah tidak surat khabar..sekadar pinjam..janji baca..tak tertinggal gosip sudah!
Tapi aku akan pastikan aku membeli surat khabar..sanggup keluar pagi-pagi di USM untuk beli surat khabar..(sebenarnya nak beli sarapan kat mamak Pelita depan USM)

Kawan-kawan baik aku gelarkan aku surat khabar bergerak..dari kecil lagi abah aku langgan surat khabar..setiap pagi sebelum ke sekolah, sempat la belek-belek surat khabar..Alhamdulillah..kelas aku pun melanggan surat khabar..cuma kadangkala tak punya masa nak membaca..teruk kan..?

Tapi dunia dah canggih..semua dah disediakan di alam maya..tinggal kita baca atau tidak..
Jadi..tiada alasanlah..
"Eh,yeke? Aku tak tau pun fasal itu.." "Mana kau tahu ini..?Kau ini semua tahulah.."

Untunglah kita ini yang tahu membaca dari anak-anak aku yang tak tahu membaca..tapi..
Rugilah kita ini yang tahu membaca tapi tak membaca..

~salam sayang~

2 comments:

  1. Suka sangat ayat yang ini "Rugilah kita ini yang tahu membaca tapi tak membaca" sebab saya pun kadang begitu ;)

    ReplyDelete
  2. ayu : kebanyakkan kita memang begitu..kita pun sama..nasib baik kerja di sekolah..adalah sikit-sikit membaca..heheh..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..