dewandahlia

13 March 2010

Sains Muar *samura* di hati

Meremang bulu roma.Mengalir air mata.Mengelamun.

Memandu ke sekolah pagi Jumaat lain benar rasanya. Mendengar nama sekolah Sains Muar di corong radio frekuensi 88.5 Suria fm. betul-betul membuatkan aku sayu hati..TAHNIAH untuk calon SPM 2009 dan guru-guru SAMURA..kedudukan ketujuh dalam senarai sekolah cemerlang SPM 2009 memang terbaik!

Hebatnya sekolah itu..Hebatnya anak-anak SAMURA.
Tapi hebatkah aku sebagai pelajar SAMURA dulu?

Itulah salah satu sebab mengapa air mata aku mengalir. Aku dah mensia-siakan peluang semasa berada di sana..aku bukan calon cemerlang di sekolah..tak malu nak mengaku Fizik aku 7D..rugikan aku..?

Jangan tanya mana silapnya aku..aku dah belajar dari kesilapan itu..dan kini,aku bangga dengan pencapaian aku..bukan doktor..bukan jurutera..itu memang bukan cita-cita aku..aku bersyukur dengan apa yang aku capai sekarang dengan keputusan SPM aku yang suam-suam kuku dulu..

Berada di SAMURA adalah pengalaman dalam hidup yang sangat bermakna.

Kawan-kawan*Budiman 4*4 Azam*5Cekal*Biro Makanan*pendek cerita Batch 19*

*Nasi Lemak di pagi Jumaat*Nasi Hujan Panas (yang berwarna-warni) pada hari Rabu atau Jumaat*Nasi Ayam pada hari Sabtu dengan aiskrim kotak*Makan beradab setiap bulan(dapat aiskrim tinggi lebih-biro makanan main ngelat)*Roti Kurasan Kak Na*Nasi Lemak Prefect*Burger di tepi dewan makan di malam hari*

Ops..semua makanan ek..duduk asrama..biskut "cream cracker" lapis dengan sos cili pun jadi!

*Lari keliling kubur*roti koperasi*dobi bergilir yang kadang-kadang ada pakaian dalam entah siapa punya*yang ini paling menarik-PAU MUAR (nak beli pau Muar ini kena buat aksi ayam dan lembu..sebab pakcik pau seberang jalan dari pagar)*"outing" beramai-ramai sesakkan Wetex*berlari pulang awal untuk ke dewan makan*yang paling wajib untuk aku TIDUR dalam kelas dan perpustakaan*
 
Yang paling menarik antara menarik untuk aku..ialah tentunya pengalaman sebagai pembahas debat Bahasa Melayu Ala Parlimen..*Nasriah*Khairul Anuar*Feza* dengan bimbingan Cik Fatimah Daud (sangat rindu pada beliau)..pengalaman itu cukup berharga..tak ramai di SMKBB yang tahu aku bekas pembahas..malulah,"skills" dah berkarat..

Untuk mengulang kembali semua itu satu yang mustahil..melupakan apa yang telah dilalui juga adalah mustahil kerana..

Sains Muar = SAMURA tetap di hati.. 

Persahabatan yang telah bermula..tak kan berakhir..(maaf ye, aku jarang dapat mengikuti perjumpaan kalian di ibu kota) Kalian semua aku jemput ke majlis walimah nanti..jemputan terbuka kepada warga Batch 19..suami isteri dan anak-anak..(,"(",)..

dan

Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu!
(seberapa banyak mana pun, budi cikgu tak kan mampu aku balas)

Aku bangga menjadi sebahagian warga Sains Muar.



~salam sayang~



9 comments:

  1. dee..jgn lupa kita tanggal starter lampu meja study...sbb nak study kat bilik study....

    nasi lemak yg kita suruh syaruk tapaukan..hehehehe

    rindu semua kenangan itu.....

    ReplyDelete
  2. jaem : mestilah kena ingat..siap kena denda..aku paling ingat kelas BM Cik Fatimah..macam-macam peristiwa..tapi,baru kita fahamkan bila kita dah menggalas gelaran guru..

    aku juga rindu waktu-waktu keriangan.

    ReplyDelete
  3. tido dlm kelas mmg x hengat!! x kira subjek ape tido tetap tido. aku rs klu kite boleh kawal nafsu tido tu, mmg semua jd scorer kot.. tido kt surau pagi jumaat pn mmg x leh nk dikawal.tido ms bc al-mathurat pn sm. tadah air dlm baldi is lumrah aktiviti harian. tuchi bersin kuat giler n mengamuk kt 5 cekal on birthday garseng sbb 5 cekal bising. Cikgu fatimah baling calculator kt kepala garseng n cubit aku sbb karangan teruk (Alhamdulillah mayb sebab tu BM aku A1). Frankly speaking, i didnt enjoy much while in samura but i do appreciate the oppurtunity and experience. Pengalaman yang mematangkan aku.. Aku menangis hampir setiap hari dari form4 smpai form5 dh jd senior pn asyik nangis. Sampai junior dorm aku tanye kenapa aku asyik nangis. Tempat jatuh lagi dikenang, ni kan pula tempat kita menuntut ilmu~

    ReplyDelete
  4. hana : episod tidur paling menarik..sebab hana dengan ain duduk depan dee..dee tengok hana dengan ain tidur..dee pun tidurlah..*sebenarnya dee memang nak tidur pun*..heheh

    sangat banyak kenangan kan..? rindu bergelak ketawa di SAMURA..

    ReplyDelete
  5. rasanya dalam tiga kali prep tiap2 hari, prep malam yang paling effective sebab pagi n petang mmg confirm tido :). walaupun tengah kenyang, setiap kali prep, macam wajib nak makan biskut gula/ biskut bantal, tu pasal time kat sains muar kite chubby sket kot hehe.
    like hana, i didnt really enjoy my time at samura. my heart was in shah alam and i had crazy expectation. what stopped me from enjoying fully my time in samura was my own doings..

    tapi bila malam tadi baca paper, tengok sains muar dapat ranking top 10, mmg menjerit sampai abang sendiri pun terkejut. pulak tu baca entry dee ni. tersayu sekejap dan terkenang dua tahun kat muar..rindu pun ada :)

    saya berbangga dengan rakan2 yang masing2 sudah berjaya sekarang :)

    ReplyDelete
  6. nina : tepat sekali..nak-nak bila ada di perpustakaan..sejuk..lagi lena..teruk betul lah penyakit tidur...

    Kita semua punya cerita masing-masing di sana..berbeza setiap satu dan hari ini..kita berjaya kerana kita pernah berada di satu tempat yang sama,Sains Muar..

    ReplyDelete
  7. Salam,batch 24 di sini... entri blog akak yang ni memang menyentuh jiwa dan perasaan betul..
    sebagai x-student yang kurang cemerlang, memang sedeyh sikit + bangga bila dapat tau samura antara sekolah terbaek.

    Samura mengajarku erti kehidupan...

    ReplyDelete
  8. emi : terima kasih sudi singgah..:)
    untuk menyesal,menangis bukan masanya lagi..kurang cemerlang itu cuma satu episod..kita pun tak suka tengok episod yang berulang kan..?

    Selamat maju jaya..(",)

    ReplyDelete
  9. rindu samura juga walaupun spm 2011

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa..